15 Eylül 2016 Perşembe

UZAY YOLU

Kuzum yani yeğenim sayesinde Netflix isimli internet sitesinde çocukluğumun en sevdiğim dizilerinden birine yeniden bakmaya başladım: Uzay Yolu (Star Trek).

Her dizi

"Kaptanın seyir defteri: Yıldız tarihi .... 

diyerek başlardı. (tarih her bölümde değişirdi tabii. Mesela şu an ilk sezon, 6. bölümdeyim yıldız tarihi: 1673.1)

İlk bölümler 1966 yılından olduğundan dekorlar, bilgisayarlar, silahlar vs. günümüz teknolojisiyle çekilenlere göre epey ilkel, basit kalıyorsa da, yine de heyecanla, sıkılmadan izleniyor:)

Geminin ismi  Enterprise  bizde Atılgan olarak tercüme edilmişti.

Hey gidi günler, o zaman Üsküdar Çiçekçi'de oturuyorduk. Her cumartesi Uzay Yolu günüydü. İple çekerdik. Müziğini asla unutmadım. Çok güzel bir müziktir bilenler bilir. Bestecisi Alexander Courage imiş ve 88 yaşında ölmüş:( .


Uzay Yolu o kadar sevildi ki, bizim mahallenin çocukları

Burası Atılgan gemisi
Benim adım Mister Spock
Soyadım sivri kulak
Doktor Makkoy'un iğnesi
Bayıltıyor herkesi
Benim adım Uhura
Soyadım pusula..

gibi bir tekerleme söylerlerdi.

Uzay Yolu'nun yaratıcısı Gene Roddenberry imiş o da hayatta değilmiş. Mekanı cennet olsun.  İlk 1966'da yayınlanmış. Tabii Amerika'da. O zaman Türkiye'de televizyon yayını yoktu. Biz çok sonradan, 1972 yılında seyretmeye başladık. Yani ben 14 yaşındayken. Şimdi 58 yaşındayım benim neslim bu diziye bayılırdı. :) Tüm ekip ülkemizde çok sevildi. Kaptan Kirk,  Vulkanlı (Vulkan gezegeninden) Mistır Spak:) Doktor McCoy..Uhura.


Biz 70'li yıllarda siyah-beyaz 
izlemiştik Uzay Yolu'nu


En ilginci 1966'da gösterilirken bu kadar tutulacağını kimse tahmin etmemiş. Dizi yayından kalkacak denilince izleyiciler o zaman bilgisayar yok, mektup yağmuruna tutmuşlar. Kaldırmayın diye. :) Ama nedendir bilinmez yayından kaldırmışlar. Ve sonradan TV Guide Network' da  "Televizyon Tarihinin En Büyük 25 Hatası " listesine girmiş bu karar. Gerçekten de hangi akla hizmet bu kadar güzel ve sevilen bir diziyi kaldırmışlar? Çok sonra akılları başlarına gelmiş.

Ve sonuç hala yeni yeni bölümleri çekiliyor. :)



İşte ilk serinin efsane ekibi bir arada
teğmen Uhura Nichelle Nichols
şu anda 83 yaşında imiş (altta)

Oyunculuğun yanısıra şarkıcı da olan
Nichelle:) film tarihinde dadı/ hizmetçi/ köle
değil de teğmen olan ilk siyah kadın
olma özelliği taşıyormuş.



Kaptan Kirk ve Uhura hariç efsaye ekibin sevilen oyuncularının çoğunu kaybettik :(
İlk Doktor McCoy gitti, sonra "Işınla bizi Scotty" dedikleri Scotty. Ama ben ençok Mr. Spock yani Leonrad Nimoy öldüğünde üzüldüm. Çocukluğum gitti:(

Okuyunca bilmediğim çok şeyler öğrendim. Mesela Leonard Nimoy'un alkol sorunu varmış. Bırakmaya çok uğraşmış.  :(

En büyük düşmanları da Klingon'lular ile Romulanlar olurdu. :)

Kaptan Kirk, Mr. Spock ve Doktor McCoy gerçek hayatta da iyi dostlarmış. :)

Uzay Yolu ile hayatlarımıza " ışınlamak"  sözcüğü ve kavramı girmişti.

İşte kahramanlarımız ışınlama odasında 
bir gezegene ışınlanıyorlar ya da gezegenden
gemiye ışınlanıyorlar:)


Tabii bir de ışın tabancaları da vardı. İstenirse 'bayıltıcıya' ayarlanıyordu.

Mister Spock'ın Vulkan selamı  ve Vulkan ölüm kıskacını da unutmuyorum:) Şöyle bir dokununca insanı bayılıyor hatta yanlış aklımda kalmadıysa öldürebiliyordu. Annesi insandı. Ama babası Vulkanlıydı:) Onun doktorla tatlı atışmaları çok sevilirdi. :)

İşte Mister Spock'ın
ünlü Vulkan selamı:)



Kaptanımız Körk'ümüz 
83 yaşında:(


Bu da kaptanımızın yakışıklı hali...
Çok kötüsün  be yaşlılık...:(

Mr. Spock yani Leonard Nimoy "Ben Spock Değilim" ve bir tane de "Ben Spock'um" isimli iki kitap yazmış.  Kaptan Kirk'ümüz William Shatner in de "Uzay Yolu Hatıralarım" isimli bir kitabı varmış.  Dört kez evlenmiş. Voov:)

Uzay Yolu o kadar sevildi ki, Türkiye'de rahmetli Sadri Alışık'ın oynadığı Turist Ömer Uzay Yolu'nda isimli bir film de yapıldı. :)


2015'te bir asteoride Leonard Nimoy ismi verilmiş. Mister Spock'ımız 2015 yılında 83 yaşındayken ölmüş:(   William Shatner'ın cenaze törenine katılmaması, onu temsilen iki kızını göndermesi çok eleştiri almış.  Valla bence de ayıp etmiş. :(   Sebebini merak edip araştırdım, meğer aylar önce bir yardım kuruluşuna gitmeye söz vermiş ve oraya gitmiş, çok büyük bağış toplamış. 


18 yorum:

  1. Sizin kuşak Star Trek, bizimki Star Wars veya Doctor Who. Şu an DW'nun 1963-1989 dönemini, diğer adıyla klasik serisini izliyorum. Dürüst olmak gerekirse klasik seri şimdikinden çok daha iyiymiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya, ben Star Wars'ta da 19 yaşında filandım, ama Doktor Who'ya hiç bakmadım. Yeğenim bayılıyor bayılıyor:))

      Sil
  2. Geçen senelerde digiturkte yayınlanıyordu, yine izlemiştim ben de rastladıkça. En çok düğmelerine gülmüştüm, dokunmatik ekran hayal edilemediğinden her yerde milyarlarca düğme vardı :)

    Ben küçükken o dizinin jenereğinden korkuyormuşum, atılganın hızla geçtiği yerde kaçıyormuşum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A sahi ya Handan'cığım hep düğmeliydi:)))gözünden bir şey kaçmıyor:)Atılgan hızla geçerken şşşşş diye bir ses de çıkıyor ya herhalde o ses korkutmuştur. :)

      Sil
  3. Ufku açan bir dizi değil mi?Şimdiler de ne kadar naif kalan, teknolojinin eski halleriyle bugüne yabancı kalan yanları olsa da:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Ayşe'ciğim çok ufku açan bir diziydi, gerçekten. Konuları da çok ilginçmiş. Çoğunu unutmuştum bir de yazmayı unuttum Kaptan Kirk ile Uhura bilmem kaçıncı bölümde öpüşünce kıyamet kopmuş:))bir beyaz ile zenci öpüştü diye:)

      Sil
  4. İzlemistim ben bunu hatırlıyorum az buçuk :) kardesimle birlikte bu adamın kulakları ile alay ederdik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten Spock'ın kulakları efsane olmuştu:)

      Sil
  5. Bu arada instigram kullanıyor musun ablacim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok canım kullanmıyorum, akıllı telefon gerekiyormuş bende yok öyle şeyler:)

      Sil
  6. Nostaljiye sığınılası bir gün bugün . Atılgan ve Mr Spak iyi geldi bana. İlahi sen Müjde, nasıl tatlı anlatmışsın hepsini,ışınlanasım geldi teeeeee o yıllara

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dün biraz olsun ben de eski bölümlerle bir, iki saat kaçış yapmıştım ama bugün Tarık Akan'la ve 10 şehit haberiyle yine yıkıldım:( w
      Sağol canım beğenmene sevindim. Keşke ışınlasak gerçekten huzurlu yıllardı o yıllar. AKP yoktu, Tayyip yoktu, pkk'lılar yoktu, ışid yoktu, kötüler azdı, iyiler çoktu.

      Sil
  7. Ah çocukluğuma gittim ilk okul zamanı idi okul çıkışı Beyaz leblebi/nohut alır eve gelir koltuğa kurulur nohut yer seyrederdim:))) eşim hastası eski ve yeni yeterki uzay yolu olsun:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel günlermiş o günlerimiz Emel'ciğim. Keşke yine o eski Türkiye'ye dönebilsek.

      Sil
  8. Tarık Akan a üzüldüm sanırım aşık olmayan yoktu..şehit haberleri :(((ne olacak bilemiyorum..sadece uzuluyorum:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de yoktu hatta Emel Sayın da aşıkmış keşke evlenselerdi çok yakışırlardı.
      Sadece üzülüyoruz, elimizden bir şey gelmiyor...hani ne oldu akillere???? Kına mı yakıyorlar bir yerlerine acaba?

      Sil
  9. Bende hatırlıyorum :) Eskilere götürdü beni.Paylaşım için teşekkür ediyorum bitanem.Kucak dolusu sevgiler:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel günlerdi değil mi? Ben de yorumun için teşekkür ediyorum canımcım, kucak dolusu sevgiler benden de.:)

      Sil