28 Mayıs 2017 Pazar

İFTAR YAPARKEN AÇLARI mı, TOKLARI mı anlarsınız?

Dini konular en az siyasi konular kadar ilgimi çekiyor. Zaten o yüzden bloğumdaki konu başlıklarımdan biri de "din".  E, Ramazan da gelince, bu konuda düşüncelerimi yazmadan edemedim. Baştan söyleyeyim, bu yazı "Oruç tutmayın" ya da oruç tutanları küçümsemek yazısı değildir. Tutanlara kolay gelsin.

Öncelikle, başlıktaki soru çok ilginç geldi ve dikkatimi çekti. Soruyu soran ben değilim. Sayın Dücane Cündioğlu' sormuş, kendisinin  twitter sayfasından alıntıdır. Sorusu tam olarak şöyle.



Tweetin orijinal kaynağına tıklarsanız bu soruya gelen okur yorumlarını da okuyabilirsiniz.

Malum, oruç ibadetinin maksadının zenginlerin yoksulların halinden anlamasını sağlamak olduğu söylenir.


Tabii nefsi tutmak, nefsine hakim olmak da başka bir amacı. Yani, buzdolabının içi yiyecek olduğu halde bakalım nefsine hakim olabilecek misin? Yemeden durabilecek misin? Otuz gün bunu başarabilirsen bir tür "nefsine hakim olma kursu" bitirmiş, sertifika almış gibi hissedeceksin.

Şimdi bu ikinci daha anlaşılır yani pekçok dinde nefsine hakim olma öğretisi vardır. Pekçok Budist rahip vejeteryandır, isteseler yiyebilecekleri halde diğer canlılara saygı ve sevgilerinden et yemezler.  Hristiyanlık ve Yahudi dininde de oruç vardır.  Hristiyanlar "Büyük perhiz" de yemezler, içmezler, cinsi münasebette bulunmazlar. Yahudiler "Yom Kippur" / Büyük Kefaret gününde yemez, içmez, deri giymez, cinsi münasebette bulunmaz, vücutlarına yağ ve krem sürmezler. Sanırım bunun sebebi yaptıkları hatalar, işledikleri günahlar yüzünden yılda bir kez görece olarak 'ZOR' (bence iyi insan olmak daha zor, oruç zor bir şey değil) bir şey yaparak, bir tür 'çile' çekerek (yememek, aç kalmak) vicdanlarını rahatlatmak ve tanrının böyle bir kefaretle, bedelle onları affedeceğini ummak.

İftara gelirsek, iftar açmak sevilir çünkü onca saatten sonra yemek yeme fikri zaten çok güzel bir şey. İnsanın en önemli dürtüsü açlık olduğuna göre. Bir de konu, komşu filan yemeğe davetliyse, kadınların 'altın günü' nde ya da normal 'çay daveti' nde duydukları haz, mutluluk duymak gayet doğal. Komşum beni 'gün'e davet etse, börekler, çörekler, zeytinyağlı dolmalarla karşılanacağımı bildiğimden sabırsızlıkla çay saatini beklerim. İftarda sadece dini bir haz değil, bin türlü yiyecekle ki, bazıları bunu facebook sayfalarında paylaşıyorlar (yapabilen var, yapamayan var ama umurlarında değil milletin canı çekiyor zeytinyağlı sarma yapamıyorum mesela ama koymuş fotosunu üzerinde limon dilimleriyle yahu yapmayın eskiden insanlar yaptığı yemeği bile söylemeye utanırdı, "söylemesi ayıp" filan yaptım. derdi neyse) övünüyorlar, böbürleniyorlar. Ayrıca ne kadar dini bütün olduklarının ispatlamış oluyorlar. (Ne gerek varsa?) Kısaca belli bir saat aç kalındıktan sonra, şahane yemekler yenilecekse, ödülü bu olacaksa o ibadet zor bir ibadet, zor bir dini vecibe bence değildir, gayet kolaydır. İftar açmanın çok sevilmesinde bunun da etken olduğunu düşünüyorum. İftar sadece su, zeytinle açılması şart olsaydı bu kadar çok sevilir miydi Ramazan bir düşünün? (o zaman gerçekten zor olurdu. Ve kimse de sevmezdi.) Bu ülkede yemek programları bile çok seviliyor. Milletçe yemeğe meraklıyız. Yani kusura bakmayın Ramazan'ın bu kadar sevilmesinde dini duygulardan çok şahane, şaaşalı, görkemli ziyafet sofraları, midesel etkenler olduğuna inanıyorum. Demiyorum ki, tek etken bu. Tabii ki, dini bir tatmin duygusu da hissediyorsunuz eğer gerçekten inanıyorsanız.

Yalnız burada şöyle bir soru ve sorun akla geliyor. Yılda bir kez nefsine hakim olma deneyimi yaşadın ve başarıyla bitirdin (30 gün) sonunda sertifikanı aldın. Peki bunun insana faydası ne? Yani "İstersem yemek yemeden saatlerce kalabilirim. İstersem saatlerce karıma /kocama yaklaşmayabilirim." tamam da. Toplumsal olarak bunun bir faydasını görüyor muyuz? Yani tecavüzler azalıyor mu? Hayır. Kadınlara, kız ve oğlan çocuklara hatta yetişkin erkeklere ve maalesef toplumun en korumasız canlıları olan hayvanlara tecavüzler dünyanın her ülkesinde de, özellikle Müslüman ülkelerde her yıl katlanarak artıyor. Müslüman ülkelerde tecavüz, hırsızlık, kötülük yok mu? Tam tersine bolbol var. Demek ki, oruç bir ülkeyi ya da bir toplu nefsine hakim olarak eğitmekte başarılı değil. Bir işe yaramıyor. Sadece tutan kişi "Ben bir şey başardım." diyerek kendini tatmin ediyor. "Allah da bana mükafat verecek" diye seviniyor da. Bu ikinci bir tür 'pazarlık' da oluyor. Sevgili arkadaşım Handan'ın  şurada yazdığı gibi.



Kandıra'da 20 yıldır hammalık yapan Mehmet Ateş,
her ay bir günlük gelirini yardım kuruluşlarına bağlıyor.
Yoksulların halinden anlamak bu işte. Yani yoksulun halinden zenginin oruç
tutarak anlayacağı hikaye. Yoksulun halinden yine yoksul anlıyor.
kaynak: buradan

Sanki tanrı insana "Sen beni seviyor musun? Beni ne kadar seviyorsun? Benim için 30 gün aç durabilir misin? O zaman beni sevdiğine inanırım." diyor. :) Allah gibi büyük bir varlığa yakıştıramıyorum ben. Kaldı ki, tüm dinlerde Allah'ın hoşuna gidecek bir 'kul' olmanın şartları hırsızlık yapmamak, ahlaksızlık yapmamak, adam öldürmemek, hayvanlara kötü davranmamak, anaya babaya kötü davranmamak, of bile dememek, (aklımda kaldığıyla yazıyorum), faiz almamak, faiz vermemek, adil olmak, kul hakkı yememek, dürüst olmak, kırmızı pul bibere kiremit tozu katmamak gibi şeylerdir. Yani kısaca iyi insan olmaktır. Sen iyi insan olursan, tanrı seni zaten sever. Niye üstüne bir de "Benim iç aç kal" gibi bir pazarlık yapsın?

Şimdi esas yukarıdaki soruya gelelim:

"İftar yaparken açların ve yoksulların halini mi, tokların ve zenginlerin halini mi daha iyi anlarsınız?"

Şu fotoğrafa bakınca, tokların ve zenginlerin halini daha iyi anlarız diye düşünüyorum.

İlgili resim

Bence insanlar iftar yaparken bol paralı ve zengin olma hırsına daha çok kapılırlar.
"Vay be yoksulların hali ne kötü" diye değil,  "Zengin olmak, parası olmak ne iyi" diye düşünürler. Ramazan sonunda fabrikasının patronluğundan istifa edip tüm işçileri fabrikaya ortak eden patron duydunuz mu? (Filmlerde olabilir o hariç.)Ya da Ramazan boyunca sokağa çıkıp maaşının bir kısmını  gecekondudaki insanlara dağıtanlar gördünüz mü? Onlardan geçtim, kaç Müslüman kapısının önüne kedi, köpek için muntazaman yılın 365 günü bir kap su koyuyor?  Ben oturduğum apartmanda hep Müslüman olduğunu iddia edenlerle (istisna komşular hariç) kavga ettim. Kedilerin su kabını ençok döken adam, giriş katta oturan (şimdi taşındı), bebek yaşta kızlarını türbana sokan adamdı.
4 ay tedavi gören, kisti, piresi, biti olmayan doktordan yeni gelmiş, sokakta yaşaması mümkün olmayan kediciği geçici bir süre için - minik yarası iyileşip, yeniden bahçeye/sokağa alışacak kadar cesaretini toplayana, depresyonu atlatana kadar bile evine almak istemeyen ve onca emeğin, fedakarlığın heba olup, kedinin - büyük ihtimalle ölmesine sebep olan komşum, başını da örten, her yıl orucunu da tutan, namazını da kılan komşumdu. (Ayrıntılarını Lokum'un Öyküsü adlı yazımda anlattım. Ana sayfada sağda duruyor.)


rich man throwing money to people cartoon ile ilgili görsel sonucu
İftar açınca 'aydınlandım';
"Alınnnn bütün param sizin olsun."
diyen birini gördünüz mü?

Ya da  "Yahu aç kalmak ne zormuş her gün bir yoksulun evine bir tencere yemek götüreyim." diyen gördünüz mü? 

Bence iftarda hissedilen duygu "Oh nihayet yemek!"

"İyi ki, yoksul değilim."

duygusu ve  "Şimdi cennete gideceğim. "ya da "Dinin gereğini yerine getirmiş" olmanın rahatlığı ve tatmin olma hissi. Bunlar da insanın kendisi için yararlı şeyler yoksa ben deistim, Allah'ın Ayşe'nin, Fatma'nın otuz gün boyunca şu kadar saat aç ve susuz kalmasıyla onları daha çok seveceğini sanmıyorum.  Ya da Ali'nin, Veli'nin aç kalmasıyla ilgileneceğine ...

Pekçok insanın iftarda kendi kendini 'ya ben kediye bir kap su koymuyorum, mama filan almıyorum, kediye, köpeğe bakana kızıyorum, onlara para harcayanlara daha da kızıyorum, dedikodu yapıyorum, sınav sorularını verdiler hiç ses etmedim oh canıma minnet dedim hak etmediğim halde filan bölümü kazandım yani birçok halt yedim ama bari 30 gün oruç tutayım da, kendimi iftar açarken 'iyi insan' hissedeyim diye düşündüğüne inanıyorum. Tabii bilinçaltı yoksa bu yazdığım şekilde düşünmüyor. İyi insan olmak kolay değil, oruç tutmaktan daha zor bir şey, kolay mı mesela üşenmeyip her gün ORMANA gidip köpekleri doyurmak? Bunu yapan insan var. Evinde o köpekler için koca bir tencere yemek pişiriyor ayrıca. Battaniye filan götürüyor üşümesinler diye kutulardan ev yapıyor. 25 - 30 köpek az da değil. Şimdi herkes bunu yapamaz, yapamıyor ve 'oruç' gibi aslında hiç de zor olmayan bir eylemi, iyilik yapmanın yerine geçiriyor. 'Substitute ilaç" gibi bir nev'i. Kendini de tatmin ediyor. 30 gün oruç tuttum. Açların halinden anladım. Anlasa, gidip ormandaki köpekleri doyuracak ama doyurmuyor. Bence hiç de anlamamış.

Ya da adam siyasetçi, 'milletin a.... koyana madalya takmış, mühürsüz oyları mühürlü saymış, hile yapmış, yolsuzluğun alasını yapmış, hırsızlığın alasını yapmış, oruç tutup, iftar açınca kendini "temiz, pak, ak" hissedecek.  Tanrı yerse...


Ya da


insanlar hep AKP'li, hem dinci. Bunlar oruç tutuyorsa, ben oruç tutmanın faydasını anlamıyorum.



Bir de şu var:

Aklın Gözü isimli twitter hesabındaki şu ilginç soru da dikkatimi çekti:


"Oruç sadece Mekke ve civarı için düşünülmüştür. Hz. Muhammed'in dünyanın küreselliği hakkında bilgisi yoktur."

 
     

Bu durumda, parası olan gidip Yeni Zelanda'da  10 saat oruç tutar.  Norveç'te yaşayan biri ise 20 saat oruç tutar. Şimdi bu durumda bir adaletsizlik, bir haksızlık yok mu? Ha, şimdi bakmışlar ki, ortada böyle bir haksızlık var, oruç süresini kısaltacak yeni fetvalar verilmiş. Peki, koskoca  peygamber bu hatayı nasıl yapmış? Dumura uğradım yani. Çünkü peygamberler de Allah'ın elçisi. Yani  "Oruç ibadetini kutuplarda şöyle, Rusya'nın yirmi saat güneş batmayan bölgelerinde şu şekilde tutacaksınız." diye bir cümle yok. Neden yok?


Kaynak: Aklın Gözü twitter


Şimdi gelelim, oruç tutulan ülkelerindeki durumlara:



Theresa May with Saudi Arabia's King Salman bin Abdulaziz Al Saud

Birkaç gün önce Amerika'dan milyonlarca dolarlık silah aldılar. Trump öyle sevindi ki, dans etti. Bu fotoğrafta da İngiltere başbakanı ile yine silah alım satımı konusunda görüşüyorlar. Suudi Arabistan Amerika'dan ve İngiltere'den aldığı bu silahları (bombalar, füzeler, savaş uçakları vs.) ne yapıyor?  Müslüman ülkelerdeki farklı mezhepten oluşan isyancıların olduğu bölgeleri bombalıyor. Çoluk, çocuk, kadın, erkek, genç, yaşlı, hastane, okul demeden. Müslüman Libya'nın ve Müslüman Suriye'nin bombalanmasında da yaptıkları gibi.

İngilizcesi olanlar yukarıdaki fotoğrafın altındaki 'kaynak tıkla' yı tıklayarak - ayrı pencerede açılır- okursa, Suudi Arabistan'ın yüzünden Yemen'de AÇLIK / KITLIK (starvation)olduğunu ve Suudilerin ülkedeki su kuyularını, sığır çiftliklerini, gıda fabrika, market ve yiyecek getiren uçak ve gemilerin limanlarını bombaladığını da görecek. Bu konuda daha önce yazı yazmıştım. 


Peki bu Suudi Arabistan Müslüman mı? Müslüman. 
Oruç tutuyorlar mı? Tutuyorlar. (Hatta tutmayanları görürlerse kırbaçlıyorlar filan)
Namaz kılıyorlar mı? Kılıyorlar.
Eeee?
Ne anladım bu Suud ailesinin  namazından, niyazından, orucundan, iftarından?

Sadece askeri, siyasi anlamda değil, bu Suudi Arabistan petrol zengi bir ülke ya. Buraya yoksul ülkelerden özellikle, kadınlar, genç kızlar hizmetçilik, aşçılık, hasta bakıcılığı, çocuk bakmak için 'yatılı hizmetçi' olmaya geliyorlar. Amaçları birkaç yıl çalışıp, para biriktirip ülkelerine dönmek. Ancak orada 'köle' olarak kullanılıyorlar. Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar gibi ülkelere ayak bastığında önce bunları bir 'acenta'  karşılıyor, pasaportlarına el koyuyor. Bu sisteme 'kafala' diyorlar. Google'de 'kafala' yazın araştırın. Bu dil bilmeyen zavallıları zengin malikanelerine götürüyorlar, sonrası kabus:

Her tür işkence, eziyet başlıyor. Evin seks kölesi olmak, üzerine kızgın ütü bastırmak, vücuduna çivi çakmak, dişlerini sökmek, küfretmek, hakaret etmek, yemek yerine sofra artıklarıyla doyurmak, yatacak yer vermemek, para vermemek, merdiven sahanlığında ya da havasız, penceresiz yerlerde yatırmak, saatlerce çalıştırmak, dayak atmak.

Kaçabilen kaçıyor ve ülkesinin konsolosluğuna sığınıyor. Kaçamayan deliriyor veya ölüyor. Sonunda olaylar o kadar büyüyor ki, dünya çapında yankı yapıyor.

Kafala sistemi mağdurları hakkında alttaki kaynakları okuyabilirsiniz:

Türkçe kaynak

Bu da İngilizce bir kaynak: Suudi karı - koca, 49 yaşındaki üç çocuk annesi Sri Lanka'lı hizmetçi ağır çalışma koşullarından şikayet edince vücuduna 24 kızgın çivi çakmışlar. Fotoğraflar, röntgen resimleri ve yazının orijinali altta.


The mother of three has her hands checked by a nurse as a police officer takes a statement from her in a hospital 100 miles south of Colombo


Vile: An X-ray shows nails embedded into Ariyawathi's body
Zavallı kadının röntgen filmi



Körfez ülkelerinde ve özellikle Suudi Arabistan'da 1.4 milyon kadın hizmetçilik yapıyor. Suudi Arabistan, 400.000 ile en çok yoksul kadın alan ülke. Yukarıdaki 'çivili işkence' olayından sonra iki ülke arasında diplomatik bir  tartışma başladığını yazıyor haber. 

Suudi Arabistan'daki pekçok ülke büyükelçiliğine her yıl yüzlerce şikayet geliyormuş. 

Ayrıca yine o haberin en son paragrafında, 2008 yılında, Endonezyalı yatılı hizmetçi, Keni Binti Carda'nın şikayetinde 'yakılmak' ve 'dişlerini sökmek' gibi işkenceler gördüğünü yazıyor.


Belgien Das Hotel Conrad (Getty Images/AFP/H. Vergult)


Petrol şımarığı Birleşik Arap Emirliği prensesleri, Belçika'ya tatile gitmişler, oradaki en lüks otelde - Conrad'da kalmışlar. Giderken 20 hizmetçi de götürmüşler. Bu hizmetçilerin başlarına gelenleri Türkçe olarak, resmin altındaki linke tıklayarak okuyabilirsiniz. 


Demem o ki,  takke, tespih, türban, oruç hikaye, iyi insan olabiliyor musunuz? Mesele bu. 

Bu ülkenin askerini Balyoz diye tutuklat 'kandırıldım' de, pkk ile 'açılım' yap, akillere maaşlar ver, yine 'kandırıldım' de, 2013 yılına kadar Fetö ile sarmaş dolaş, kucak kucağa ol, ne isterse ver yine "kandırıldım" de. Kendinden başka herkesi Fetöcü ilan et, gerçek Fetöcüleri sal. Emniyet, yargı, medya her yeri akp'nin arpalığı yap, evet - hayır diye referandum düzenle, hayır diyeni 'terörist', 'darbeci' ilan et, mühürsüz/geçerli oylara geçerli kabul et, hırsızlık, yolsuzlukları inkar et, tivit atana, İzmir marşı söyleyen öğrenciye zulmet veya bunları yapanlara destek ol. Sonra iftar aç oldu canım.  

Sonuçta, tüm bunları düşününce, büyük çoğunluğun iftar açarken açların halini değil, tokların, zenginlerin halini anladıklarını sanıyorum. İftar yaparken "Yaşasın para, pul, Dolar, Euro, altın, yaşasın zenginlik, pis fakirler" diye düşünenlerin daha çok olduğuna inanıyorum. Birilerini ezecek, bombalayacaklar, adaletsizlik, haksızlık yapacaklar  ki, kendileri daha zengin olsun, daha güçlü olsun, daha zengin sofralarda iftar yapsınlar.


46 yorum:

  1. Abla be orucumuda tutuyorum,namazimida kiliyorum.Ve o tecavüze ugrayan bebeklere,hayvanlara en cokda ben üzlüyorumdur.Buna eminim.Kac gecem uykusuz geciyor biliyomusun.Gecen gün esim whatsaptan bir haber göndermis o habere bakarken baska bir haber gördm.40 günlk bebege cinsel istismar diye.Hüngr hngr agladim.Esimide fircaladim.gönderme bana haber falan diye.Keske diyorum bilsem böyle olacagini tüm.o bebeklerin cocuklarin hepsine ben baksam.İnan her cocuguma baktigimda aklima geliyor.Bak ablacm sen sunu karistiriyosun.Evet Rabbim kurallar koymus.Ama insanlar bu kurallara TAM ANLAMIYLA uysa bu kötüluklerin hc biri olmucak zaten.Namaz kiliyor,yada oruc tutanlar adam öldürmücek diye bir sey yok.Cnkü her insan Rabbimin her söyledigini yapmıyor.Keske yapsa.İyi insan olabilirsin ama seni Yaratan da bir Rabbim var.Doğurana bile hizmet ediyorsan neden Yaradana etmiyorsun ? Açın halinden anlayarak oruc tutsa bir zengin emin ol ki parasıyla açlarıda doyurur.Hemde bir ay değil her ay.Ama sorun Rabbimin koyduğu kurallar değil,hepsini uygulamayan insanlar.Bu msjımla klbini kırmak istemem.Kırmamisimdirda cnkü sen her trlü düsnceye aciksin biliyorum.Ama ben degilim galiba.Allaha emanet ol.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 40 günlük bebek!:(Oy! Kıyamet kopsun kurtulalım:( bebeler de kurtulsun, biz de kurtulalım:( Canımcım, yorumunla kalbimi niye kırasın?Aaa valla hiç aklının ucundan bile geçirme. Tersine gayet memnun oldum yorumuna. Kaldı ki, yorumunda benden farklı bir düşünce de yok. Benim tek farkım deist olmam, o yüzden farklı geliyor sana ama Müslüman olarak oruç tutan, namaz kılan istediği kadar kılsın, hiç sorunum yok, olamaz da.:))
      Kısaca bolbol yorum yazmaya devam, asla kırılmam, seviniyorum farklı görüşlere de her zaman açığım.:)
      Sen de Allah'a emanet ol.

      Sil
    2. Valla icim parcalandi.Vanda olmus bu olay ve bebek ölmüş :( Ben herkes ne ediyorsa onu bulsun istiyorum.Seviyorsa sevilsn,öldürüyorsa ölsün,iskence ediyorsa edilsin,hani herkes ettigini bulsa adalet olsa ne g7zel olrdu.

      Sevindim bu sekilde düsnmene.Bende hayatta icimdekini tutamiyorum.Bu nedenlede bazi insanlar kiriliyor.Kibarda olsam kiriyorum.Oysa sadece icimde birsey tutmak istemedigmden oluyor tüm hersey.senide öpüyorum kocaman. 😘😘💕

      Sil
    3. Ben niye deist oldum sanıyorsun? Bu tür haberler yüzünden. Tam yılını hatırlamıyorum ama bu tür haberlerle deist olduğumu iyi biliyorum. Eminim yani.

      Ne demek bebeğim, yorumların başım üstüne. Kimse biribiriyle tıpatıp, tornadan çıkmış gibi aynı düşünecek değil. AKP'yi savunan yorum bekliyorum mesela ben ama gelmiyor. Yayınlamam sanıyorlar belki halbuki adam gibi yapılan her yorumu yayınlarım. Yani buraya bir AKP'li gelse ve bana Tayyip'i savunsa da yayınlarım. Sadece küfürlü, cinsel hakaretli yorumları yayınlamıyorum.
      Ben de kocaman öptüm.:)♥

      Sil
    4. Abla inan siyasetle hic aram yok sevmemde zaten.Olsa inan hic cekinmem onada yorum yaparım.Tutamam kendimi 😁 insanların bu susuşları beni deli ediyor zaten.Bu kadar da pasif olunmazki.Düsncelerine bile sahip cikmayanlar vatanina nasil sahip ciksinlar. ? Diyip ben yemek hazirligina geciyorum artk.💕😘

      Sil
    5. Ha, yok seni kasdederek yazmamıştım. Genel olarak yazmıştım. Sayfamda AKP'yi eleştirir dururum yıllardır. Bugüne kadar sadece üç, dört yorum gelmiştir AKP'lilerden.:) Keşke daha çok kişi gelse. Hadi kolay gelsin, afiyet olsun. :)♥

      Sil
  2. Bir kez gönül yıktın ise bu kıldığın namaz değil demiş Yunus Emre. Ah gönül yıkmak ne kelime üzerine çıkıp paramparça ediyorlar sonra namaz kılıp oruç tutup bu günahlardan sıyrıldıklarını sanıyorlar. Zaten yok bu gece namaz kıl bütün günahlardan arın yok üç aylarda şunu yap hoop herşey silinsin mantığını da oturtmuşlar.Durup düşünen yok, doksan yıl adam öldür, tecavüz et falan mesela bir ramazan geçir oruç tutup, tataaam oldu da bitti, mis gibisin artık. Olabilir mi böyle bir şey?

    Bilgiç sekiz yaşlarında ilk orucunu tuttuğunda (kendi istedi, günler kısaydı abi kardeş tuttular)bana dedi ki, anne ben şimdi bunu tutunca fakirleri anlamıyorum ki, akşam yemeklerim olacak, ayrıca oyuncaklarım ve her şeyim var. O küçücük haliyle anlamıştı her şeyi.

    Bu arada ben kendimi bildim bileli orucumu tutarım, bunu bana huzur ve mutluluk verdiği için yaparım. Ve senin dediğin her şeye de sonuna kadar katılıyorum.

    Dedik ya, oruç tutmak kolay, iyi insan olmak zor. Onu yapmaya çalışmalıyız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hehehe, ne kolay olurdu değil mi mesela şu Suudi kralı, Suudi prensesleri için. 7/24 Yemen'i bombala. Sonra Suriye'yi bombala, Libya'yı zaten bombaladı mahvetti. Sonra oruç tut, hepsi unutulsun. Olmadı Hac'ca gider zaten üç adım ötesinde, yürüyerek gidebilir.
      Bilgiç de maşallah lakabı gibi daha 8 yaşında bilgiç olduğunu ispatlamış.

      Sana huzur ve mutluluk veren her şeyi yapmak en güzeli. Ben de dün sırf denemek için tuttum. Sahura kalkmadım zaten film izledim, bittiğinde saat 03'e geliyordu, baktım davulcu. Yeğen oğluşum da "Hadi teyze oruç tutacağım diyordun" diye geldi. (davulcu uyandırmış yoksa uyurdu, gelmezdi). Ben bakalım 30 gün tutabilir miyim diye denedim kendimi. Dün gayet rahat tuttum. Su içmek aklıma bile gelmedi. İftara 3 saat kala biraz acıktım, gün içinde çok çay içerim sanırım o yüzden canım çay çekti hemen Netflix dizilerine sardım, Dr. House var, üstüste iki ya da yalan olmasın üç diziye bakınca baktım saat zaten 8'e gelmiş. (Ankara'da 8'i çeyrek geçe iftar) Çorba, makarna salata ile iftarımı da açtım. Ama bir daha tutmayacağım. Çünkü ben yemek yapmaya üşenen biriyim, ayrıca deistim, ama huzur veriyor diye senin gibi tutacaktım, yoksa nefsime hakim olmakta sorunum yok istesem 30 gün bu şekilde idare ederim de, vejeteryanlıktan gelen bir bitkinlik, kronik yorgunluk halim var, öyle olunca kendime iftara bir şeyler hazırlayacak halim kalmıyor:( boşver ya Müjde sen deist değil misin? Oruç senin neyine dedim yani:)))ha bir mükafat filan ummuyorum yani bu bir günlük oruç için:)))ehehehe:)))

      Sil
    2. Benim de en çok çay canım çekiyor, iftarda demli hazır oluyor onun için. Hatta arkadaşlarım da bilir, iftara birisine gidiyorsam çayım en başta demlenir :)

      Et yemeyince oruç tutmak daha zor. Ben normalde zeytinyağlı sebze delisiyimdir ama ramazanda dönüp onlara bakmıyorum bile direk et, yumurta bir de kahvaltıya bakıyorum sadece. Sanırım vücudun proteine ihtiyacı oluyor, o da et yemeyince uğraş gerektiriyor.

      Sil
    3. Çaycıyız ikimiz de desene:) Hemşehri olduğumuz için belki. Karadenizliler çay sever:)zeytinyağlılara ben de bayılıyorum ama en yapmadığım şey de o:(((yani sarma sarmayı beceremiyorum:( hazır alıyorum bazen:(tabii evde yapılmış gibi güzel olmuyor. Evet et yemeyince oruç tutmak zor o yüzden ben de ilk günkü deneyimden sonra bıraktım. Allah beni sevecekse bu halimle, olduğum gibi sevsin.:))

      Sil
  3. Tam da dediğin gibi mesele doğru insan olmakta ve fakat anlayan beri gelsin. Yusuf İslam'ın bir sözü var , ben pek severim , "eğer İslam'ı Kur'an'dan değil Müslümanlardan öğrenseydim asla müslüman olmazdım". Aslında o din , bu din değil dediğin gibi dinlerin temelinde hep iyi insan , doğru insan olmak var . Bence gerisi teferruat , mesele doğru musun , iyi misin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A, evet ya, iyi hatırlattın canım. O sözü ben de sosyal medyada birkaç kez görüp, çok beğenmiştim. Bence din diye bir şey hiç olmasa iyi olurmuş. Dinler çıkınca iyiliğinden çok zararı oldu insanlara ve dünyaya.

      Sil
  4. Beni en çok din adına yapılan göstermelik davranışlar düşündürüyor, üzüyor Müjde. Buram buram yapmacıklık kokan davranışlar.
    Suudi Arabistan'da evde çalışan yardımcılara yapılan davranışlar korkunç.İnsanlık dışı, vahşet. Vicdanlar körelmiş sanki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma Makbule, bu Suudi'lar biliyorsun ta yüzyıllar önceye dayanan bir ailenin adı. İngilizlerle ta o zaman da işbirliği yapmışlar bunun ödülü olarak İngiliz desteği ile o petrolü bol bölgeyi onlara vermişler. Bunlar tıpkı OSMANLI gibi köleliği normal karşılıyorlar, kendilerini üstün insan, başkalarını köle görüyorlar. Vicdan filan hak getire. Sapık, manyak insanlar. Petrolün verdiği zenginlikle iyice sapıtmışlar.

      Sil
  5. Allah herkese hakkıyla tutmayı nsaip etsin...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yüreğiyle inanan herkes öyle tutuyordur. Ama tek taraflı aşk gibi geliyor bana yani tanrının bence hiç insanlarla ilgisi yok gibi...:( tutmuşuz, dua etmişiz, inanmışız..olsaydı şu dünya bu halde olmazdı:(

      Sil
  6. Bu konularda aynı fikirdeyim. Din konusu biraz bıçak sırtı günümüzde. Kimse kimseyi anlamıyor. Benim dini anlayışım şöyle; manevi bir duygu, içten ve bireysel yaşanır. Bir şeye inanmak insana güç verir. göstere göstere yaşanmaz. Saygı ve sevgi vardır "aslında."
    Artık öyle değil, siyasete bulaşmış, öyle yönetiliyoruz. Ve hala din üzerinden insanlar dizginleniyor! İnsanlık, anlayış, hoşgörü insanın içinde vardır. Zorla olacak şeyler değildir. Aslında bu konuda benimde yazacaklarım var ama, yazar mıyım bilemiyorum?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamamen siyasete bulaştı evet. Öyle olunca da din, din olmaktan çıktı. AKP'nin tekelinde bir kavram oldu neredeyse. Hani sanki AKP'den önce minarelerden Ajda Pekkan şarkısı okunuyormuş gibi davranıyorlar.:)))sanki 2002 yılından önce Budist'tik ya da Katolik'dik, AKP sayesinde Müslüman oldu ülke:)))Gerçi tam tersi birçok insan AKP yi , Fettoş'u göre göre dinden soğudu. İstatistik yapılsa eminim ateist sayısında büyük artış olmuştur.

      Lütfen yaz, okumayı çok isterim.

      Sil
  7. yazınız anlamlı ve emek verilmiş..bazı katkılarda ben yapayım..ülkemizdeki iftar sofraları ve oruç anlayışı,tıpkı sizin anlattığınız gibi,"pazarlık" anlayışı gibi olmuş....o da mantıklı,zaten ülkemizdeki anlayışta hemen o yönde..özellikle medyatik siyasiler,sanatçılar,zenginler vs medyatik ünlüler..orucunu sevaplara karşı pazarlık haline getirmişler gibi bi durum..bu çok açık bir şekilde görülebiliyo,.gerçek nefsin korunması ve gerçek aç insanların halinden anlaşılması diye bir anlayış yok maalesef bunlarda..

    şu iftar sofralarına bi bakın..hem ülkemizde hem dünyada milyarlarca insan açılıktan kırılırken,ülkemizde bile zulümler yaşanırken bunlar zengin iftar sofraları ile oruçlarını açıyorlar..bu şekilde sevaba girdiklerini düşünüyorlar..yani güya sizinde dediğiniz gibi (haşa) "Allah ile pazarlık yapmış!" gibi oluyorlar..dahası bu şaşalı iftar sofraları, ekranlara kendini ilahiyat proferösrü diye tanıtan ilahiyatçı kişilerce de haklı ve meşru hale bile getirilebiliyor maalesef..

    zaten oldum olası gıcık olmuşumdur bu tür ilahiyatçılara..ülkelerde "açlık,perişanlık ve çeşitli zulümler" yaşanırken,bu ilahiyatçıların ekranlara çıkıp bunları görmezden gelerek,dinden,kitaptan,Allahtan bahsederek halkı uyutmaya çalışarak,acı gerçeklerin üzerini örtmeye çalışmaları yok mu, insanı iyice çileden çıkartıyor..zaten bunların yaptığı "gerçek din anlayışı" falan değil..tamamen siyasi anlayış içerisinde hareket ediyorlar..

    bunlar bu şekilde ekranlara çıkıp halkı din ile uyuturken,bi bakıyosunuz bunların arasından gayrimenkül zengini olanlar çıkıyor..google da "2 otel sahibi, gayrimenkul zengini" diye artırsanız mesele ortaya çıkıyor..ama mesele sadece bu değil ki..asıl önemlisi bu ilahiyatçıların tamamen ekranlarda boy göstererek insanları din ile uyutarak,bu acı gerçeklerin üzerini örtmeye çalışmalarıdır..bu şekilde mi aç insanların halinden anlayacak bunlar? neyse kusura bakmayın yazı biraz uzun oldu..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın arkadaşım, şu anda bu zengin iftar sofralarının sahibi ülkelerin bombaları yüzünden değil yiyecek, içilebilir/temiz içme suyu olmayan ülkeler var. (Başta Yemen). Bunlara sebep olanlar kendi vicdanlarını rahatlatmak için yazdığın zengin iftar sofralarını donatıyorlar. O bol maaşlı ekran ilahiyatçıları diyeyim, millete kıt kanaat yaşama öğüdü veriyor, program başı neredeyse bir ev parası alıyor. Traji komik!:(
      Estağfurullah ne kusuru, tam tersine üşenmeyip uzun yazmış ve konuya katkıda bulunmuş, emek vermişsin. Çok teşekkürler.

      Sil
  8. Müjde'ciğim yine uzun uzun ne güzel yazı olmuş...Çelişkileri duymak ve yaşamaktan bıktım;içim acı ile doluyor...Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim canım çok teşekkürler, inan aynı durumdayım, bıktık hepimiz. Sevgilerimle.

      Sil
  9. hainlikte vicdansızlıkta üstlerine yok ama oruç namaz tamam bence hiç yeterli değil burada da maşallah oruç tutuluyor ama sahtekarlıklar yalancılıklar göz zinaları son sürak devam ediyor ne anladım ki ben bundan..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef din çok yozlaştı, dediğin gibi bunca sahtekarlık ve oruç, vs. dini vecibeler bir arada olmuyor. O zaman din bunlar için bir göz boyama, şov, vicdan rahatlama oluyor. Tabii gerçekten gönlüyle inanıp dini vecibelerini yerine getirenler istisna...

      Sil
  10. Ben oruç tutuyorum ablacığım. Oruç tutmak sanki böyle hafiflik hissi veriyor. İftarda ve sahurda öyle yemem fakiri anlarım. Ki zengin biri de değilim orta halliyim. Bir çorba olsa yeter. Köydeyken babam tanımadığı kişileri eve toplar yemek verirdi. Ki hala veriyor. Hani mevsimlik işçiler olur ya onlara. Annem yemeği yapar babam da götürür çadırın olduğu yere. Bazen de evimizin bahçesine davet eder. Dediklerim ramazan ayına özel değil. Babam her zaman yapar.

    Dediklerine katılıyorum ablacığım. Din bu değil bence.
    Heee bi de ramazana özel hocalar var ya. Onları yolasım geliyor tövbe bismillah :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hah işte, bir çorba olsa yeter demişsin ya, gerçekten yoksulun halinden anlamak bu. Babanı çok taktir ettim, helal olsun ona; sadece Ramazan'da mı fakirlerin halinden anlayacağız kalan günlere ne olacak? Misal adam holding sahibi, fabrika sahibi, yatık, uçağı filan var, işçiye tazminat vermemek hatta sigorta yapmamak, zam yapmamak için 1000 dereden su getiriyor, kaçak işçi ucuz olsun diye çalıştırıyor, kadın işçisi hamile kaldı işten atıyor vs. ondan sonra oruç tutuyor ziyafet sofrası kurup. Bu yazım bu tür kişilere yönelik yani sen ve diğer arkadaşlarıma, yürekten oruç tutanlar ne kadar güzel tutuyorlar.

      Hahaha Ramazana özel hocalar evet ya, sorma:)))bir de zengin oldular Karun gibiler maşallah...

      Sil
  11. İnsanlık öleli asırlar olmuş bence daha ötesi yok :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle belki de Homo Sapiens'ten itibaren insanlık ölmüştü çünkü birçok farklı insan türü yaratılmış (yani ilkel insan türü hani maymuna benzer)ama homo sapiens hepsini öldürerek sağ kalmış ve soyunu devam ettirmiş. Bu şiddet, bu kötülük sanırım o şiddeti seven homo sapienslerden genlerimize geçmiş:( mesela bugün Yemen'de kolera salgını başlamış. :( Zaten kırılıyorlardı açlıktan, temiz içme suyu olmamasından, hani Müslümanlar AKP'liler Gazze der, Rabia der, niye Yemen'de Müslümanlar ölüyor Suudi Arabistan bombaları, USA ve İngiliz silahları ile ses etmiyorlar? Çünkü öldürten Suudi Arabistan olunca, ölenler Sünni değil başka mezhepten olunca gık çıkartmazlar. Bunlar tatlı su Müslüman'ı.

      Sil
  12. Tüm düşüncelerimi yansıtmışsınız. Artık yaşadığımız bu devirde kimse kimsenin yüzüne dahi bakmıyor ne yardımı... Herkes dinin asıl felsefesini unutuyor ve gösterişe kaçıyor. Yardımı, hoşgörüyü, iyiliği yalnızca görüntüde gerçekleştiriyor. Üzülüyorum insanların bu derece yalan bir hayata sahip olmasına. Çünkü gerçekleri araştırmak için uğraşmıyorlar. Keşke oruç gerçek amacına hizmet etse. İnsanlar birbirini oruç tutmamak için suçlamak yerine yardım etse... Umarım insanlarımız okumayı ve okuduklarını yorumlayıp düzgün bir şekilde yaşamayı öğrenirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna çok memnun oldum, sağolun. Haklısınız daha geçen gün (1 ay olmadı)benden çok büyük bir komşu ablamla telefonda konuşuyoruz. (İstanbul'da oturuyor kendisi)yeni bir apartmana taşınmış aynı sizin gibi "Kimse kimsenin yüzüne bakmıyor, hiç komşuluk yok apartmanda" dedi. Şaşırdım çünkü 30 yıl önce böyle değildi. AKP - Fettoş elele dini siyasallaştırıp, sanki din sadece Fettoş ve AKP'lilerindir gibi yaparken, diğer yanda da büyük yolsuzlukluklarla milleti dinden soğuttular, kendilerine benzettikleri bir kesim var ki, diğerleri ölsün, hep bana hep bana zihniyetini prensip haline getirdiler.

      Yazıma yazmayı unuttuğum bir şeyi hatırladım size cevap yazarken, AKP-Fetoş elele dinin içini öyle boşalttılar ki, hep maddiyata önem veren güya Müslüman bir yeni Türkiye'ci nesil türedi. Bizim apartmanda çok yaşlı bir teyze var, her Ramazan bana oruç tutup tutmadığımı sorar, bir günü saymadığım için ben de tutmadığımı söylerim, lafı hemen "O zaman zekat vereceksin, zekatını virdin mi?" ye getirir. Maksadını her sene anlarım, istiyor ki, kendisine zekat vereyim. Ben çocukken yaşlı teyzeler böyle fırsat kollamazdı. Her Ramazan aynı benzer cümlelerden bıktım, hayır belki kendisi benden zengindir bilemem ama en fazla aynı maddi koşullardayız, onun da arabası yok, pahalı telefonu yok, bulaşık makinası yok, benim de. "Teyzcim, ben 365 gün apartmanın kedilerine, yavrularına, lohusalarına mama alıyorum Allah ona saysın" dedim.
      Gerçekten de az masraf değil inanın dünya para gidiyor onlara ayrı mama alıyorum. İşte böyle içimi döktüm hatırlayınca...:(
      Ama üzülüyorum yaşlı insanların böyle fırsat kollayan hale düşmelerine...ben evsiz olsam, sokakta yatsam kimseden yardım istemem, yanlış anlamasın kimse maddi durumu müsait olan herkes, yoksullara yardım edebilen herkes zaten sormadan yardım edebilmeli, ama bu kadın benim durumum zaten biliyor, yani zor bir şey değil tahmin etmesi, ay sonunu zor getiren bir insanım o halimle kedilere anca yardım ederken, sırf oruç tutmuyorum diye benden zekat beklemesine sinir oluyorum. Nasıl bir yaşlılık bu yaa..nasıl bir zihniyet?

      Sil
  13. O kadar değerli hatırlatmalar ki,üzerine uzun uzun bir şey yazmak istemiyorum.
    Yüreğine sağlık.
    Sadece şu kadarını yazayım,riyakarlık yaparken Allah'ı nasıl kandırdıklarını sanıyorlar onu anlamada bayağı,takılıyorum galiba kendilerini kandırmakla işin kolayına kaçıp o örümcek kafaları arkasında saklanıp küfleniyorlar.
    Kokusu ile de ne yazık onlar değil ama biz kusuyoruz işte böyle.
    Sevgilerimle güzel arkadaşım.
    Kalemine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merih'im beğenmene sevindim, senin de yorumuna sağlık canım. Bence sadece kendilerini ve çevrelerini kandırdıklarını sanıyorlar, bir hallüsinasyon görüyorlar o şaaşaalı ziyafet sofralarında. Ama tarlada, inşaatta ya da dağda koyunlarını otlatan çoban ekmek, bulgur pilavı, ayranla oruç açıyor işte ben buna derim asıl ibadet.
      Sevgilerimle, o senin güzelliğin:)

      Sil
  14. Ah o zekat işi sorma,sen gibilerin hayatı boyunca yaptığı iyilikleri göermeyecek kadar kör bunlar şekilci ve ahmaklar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah arkadaşım, her Ramazan bana aynı oyunu oynuyor:( Adeta tehdit eder gibi sen oruç tutmuyorsun Müjde zekat virdin mi? Ya valla olsa vereceğim ama ona sıra gelmiyor artık:((öğrenci iki yeğenim var, onlara mümkün olduğunca destek olmaya çalışıyorum, benim gibi değiller ki, gençler arkadaşlarıyla sinemaya gider, konsere gider, masrafları oluyor, bahçedeki sokak kedilerimiz zaten 365 gün..ben televizyonumu sattım komşum şahit veteriner faturası için...bir de bu teyzeyle uğraş dur ,"zekat virdin mi?" zekat virdin mi?" :((

      Sil
  15. Değerli ablacım; insanlar artık birbirine yardım etmeyi bırak benden birşey istemesin diye kaçıyor.Bunu daha kısa süre önce deneyimledik ailecek.İnsanlar zaten birbirine iyi niyetli olsa,yardımcı olsa hayat bu kadar zor olmazdı.Gerçekten harika bir paylaşım olmuş.Değerli ablacım; iyi insanların sayısı gerçekten azalıyor.Menfaatler ah menfaatler.Kucak dolusu sevgilerimle güzel yüreklim benim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın kıymetli kardeşim, menfaat olmasa kimse kimsenin kapısını çalmayacak, bir 'günaydın' demeyecek. "Kaz gelen yerden tavuk esirgenmez" gibi bir atasözü olan tipler o kadar çok ki, ama bak hammallık yaparak insanlara yardım eden de var, zenginlik,para,pul hikaye gönlü zengin olsun insanın. Ne kadar kedici gördüysem hepsi benim gibi üstüne,başına almaya hali yok tiplerdi:))))zengin olan ise "Yok artık sokağın uyuz kedisine, köpeğine mi masraf yapacağım." diyor.
      Benden de kocaman sevgiler o senin güzel yüreğin Banu'cum, sağolasın.:)

      Sil
  16. Yine muhteşem yine dobra ve yine düşündürücü bir paylaşım. Emeğine sağlık Müjdeciğim. Ben şuna inanıyorum; özellikle son dönemlerde çoğunlukla özden uzaklaşıp şekle odaklandığı için insanlar, inancı sadece namaz kılmak, oruç tutmak, türban takmak, sakal bırakmak, çarşaf giymek... olarak algı yaratıldı. Bunları yapıyorsan sen Müslümansın, yapmıyorsan kafirsin. Oysa yapılan bu ibadetler insanı insan yapmalı. Hoşgörülü, merhametli, saygı duyan, empati kuran, yardım sever, iyi niyetli, paylaşımcı, adil gibi güzel özelliklere büründürmeli. Doğru söylüyorsun, Allah'ın bizim yaptığımız ibadetlere ihtiyacı yok. Bizim iyi insan iyi bir kul olmak için bu ibadetleri yapmaya ihtiyacımız var. Bu ibadetler kişiyi kötü işleri yapmaktan alı koymalı. Bir diğer konu kişilerin yaptığı yanlışlar, kötülükler kişileri bağlamalı. Kişinin yaptığı yanlışların bedeli bir kurumu, bir milleti, bir devleti bir inancı bağlamamalı. Bir şehirde yada bir köyde bir çirkinlik yapıldıysa o şehrin o devletin o köyün tamamı kötü olmamalı. Öyle bakmak lazım diye düşünüyorum. Çünkü kişi yaptığı her davranışından tek başına sorumludur. Hesabını da tek başına verir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Hanife'cim estağfurullah, beğenmene sevindim:)senin de yorumuna sağlık.
      Kesinlikle dediğin gibi bir döneme girdik, şunları şunları yaparsan Müslüman'sın, yapmazsan kafirsin, hele hele yılbaşı kutlayanları öldürmek, oh iyi oldu geberdiler demek. Valla böyle yaptıkça Avrupa'da, Amerika'da İslamofobi başladı. Sonra da kızıyorlar "Niye İslamofobi var?" diye. Sen yılbaşı kutlayanı bombayla öldür, Ramazan'da lokantada yemek yiyeni döv, elele yürüyen çifte dayak at. Sonra da "İslamofobi niye çıktı?" Oldu canım....

      Haklısın, kişinin yaptığı yanlışlar elbette dediğin gibi o kişiyi bağlar ancak bir de belli bir siyasi parti sürekli yanlış yapıyor, yapıp yapıp kandırıldık diyor, Atatürk'ü kötülüyor, kötüleyenlere destek oluyor, belli bir kesimi sırf siyasi düşüncesinden ötürü 'terörist', 'cehennemlik' ilan ediyorsa burada sayamadığım kadar çok kötülük yapıyorsa o kişiyi, o kişinin temsil ettiği siyasi oluşuma destek veren herkes de o suça ortak olur diye düşünüyorum. Eminim bana hak vereceksin.

      Sil
  17. Evet canım Müjdeciğim tabi ki sana hak veriyorum. Akşam haberlerde bir afişten bahsetti. Afişte "oruç tutmuyorsan bile orucuma saygı duy" diye yazıyordu. Evet tutmayan tutana saygı duysun. Ama tutan da tutmayana saygı duysun. Aynı haberde oruç tutan 3-4 kişi lokantada yemek yiyen birini dövdü. Olmaz olmamalı önce birbirimize saygı duymayı öğrenmeliyiz. Ya o parti konusuna ben de anlam veremiyorum. Çok kızıyorum. Ne diyeyim Müjdecim tüm kötülüklerin anası cehalet cahillik. Cahilliği ne din ne de vicdan kabul etmez. Ama maalesef cehalet akpnin politikası...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canımcım böyle bir afiş yazmalarına bile gerek yok, bu ülkenin zaten % 90 veya daha fazlası Müslüman. Oruç tutana kim saygısızlık yapar ki? Yani düşünsene kapı kapı dolaşıp "La niye sahura kalktınız?" diye adam döven mi var?:))Ya da iftar sofralarına bomba mı atıyoruz. Ah valla çok şaşıyorum, durum tam tersi oruç tutan, tutmayanı dövüyor. Tutmayan, tutanı dövmüyor zaten nereden bilecek?:)))

      Evet, evet haklısın cehalet. Bak işte bu afiş resmen bir algı operasyonu sanki oruç tutmayanlar, tutanları bilip dövüyor gibi olmuş. :(

      Sil
  18. Aklını seviyorum Müjde ablam, düşünme şekline herşeyi her yönüyle tartmana bayılıyorum. Nefis.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gökçe'cim gurur duydum, sağolasın canım. Sevgiler:)

      Sil
  19. Herkesin kafasını kurcalayan şeyleri yazmışsın, güzel de yazmışsın. Bana her türlü din gösterişi saçma geliyor. Gözüme sokulmasın bi zahmet. Yapıyorsa kendi için, inandığı için ne yapıyorsa yapın. Benim gözümde iyi ve doğru insan olmak için dine ihtiyaç yok. Dini baz alanların, dini dilinden düşürmeyenlerin dünyayı (ve ülkemizi) ne hale getirdiği ortada. Bu konuda yapılmış araştırma dolu. Mesela dini yetiştirilen çocuklarla ve diğer çocukların kendine olan güveni, korkusu, hayat beklentileri üzerine bariz farklar çıktı. Çünkü dini yargılayamazsın, kabul edersin, korkarsın, uyum zorunluluğu doğurur. Üzerinde konuşulacak çok şey var da şimdilik bu kadar yazayım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim Semi'cim, sağol. Yoook, olur mu hiç?Gözüne soka soka yapacak, cuma namazı mı kılacak? 30 kameraman, 30 muhabir, canlı yayın arabaları, 200 koruma olmazsa namaz kılamıyormuş:)))))
      Sözünü ettiğin araştırmalar çok doğru. Zaten ispatı da gazetelere geçen haberler: Bak daha iki gün oluyor her 10 Kasım'da rahmetli Atatürk'e çamurlar atan 'dinci' gazetenin müdürünü öz damadı öldürdü, böyle sakallı bir tip, meğer damat yıllardır karısına da zulmediyormuş. Sadece bu değil küçük yaşta nasıl eğitiyorlarsa o merdiven altı kurslarda, kafayı yiyip intihar ediyorlar. Ya da sokaklara çıkıp kolkola yürüyen karı-kocaya dövüyorlar. Yani adamlar sapık yetişiyorlar dincilerin hepsi (dindarlar değil)seks manyağı. Akılları fikirleri sekste.
      Ne kadar yazarsan yazabilirsin:)çok teşekkürler:)

      Sil
  20. Super yazi olmus emegine saglik arkadasim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler canım, senin de yorumlarına sağlık.

      Sil