15 Ocak 2022 Cumartesi

FIRÇADAKİ SON ŞİİR - HANİFE MERT

 Sevgili arkadaşım Hanife'nin Bloğu için buradan: tıklayabilirsiniz son kitabı

Fırçadaki Son Şiir,  ünlü şair Orhan Veli Kanık'ı anlatıyor.  Kitabı alalı epey oldu ama 400 küsur sayfa olduğu için ve gözlüklerim felaket olduğundan ancak bitirebildim.

Ben, biyografileri çok severim. Hele ki, Hanife'nin yazdığı gibi böyle bildik 

"Şurada doğdu, sonra şu okullara gitti, evlendi..."

tarzı biyografilerden değil de, bir roman gibi olması için çok özenilmiş biyografiler tadından yenmiyor. Yıllar önce böyle bir biyografiyle Jack London'un hayatını anlatan Doludizgin Bir Denizci romanında tanışmıştım. Bu da ikincisi oldu. Bence biyografi böyle yazılmalı, okur sıkılmıyor, roman okur gibi keyifle okuyor. Hanifeciğim çok titiz çalışmış, aklımda yanlış kalmadıysa üç yıldan fazla zamanını aldı yazması. 


Kitap, Üç Nal Lokantası' nda hayranların şairi beklemesiyle başlıyor. Lokantanın ismi de, kovboy filmini andıran kelebek kapısı da çok hoşunuza gidecek. Böyle değerli bir şairin hacizlerle uğraşması, maddi sıkıntılarla boğuşması ise  üzecek. Çocukluğuna ait anılarını şairin annesinin ağzından dinlemek çok güzel. Sanki bir belgesel gibi. Orhan Veli hakkında bilmediğim o kadar çok şey öğrendim ki, mesela başka öğrencilerle birlikte Atatürk'ün huzurunda imtihana (eskiden sınav denmezdi imtihan denirdi) girmesi ve bundan duyduğu mutluluk. Diğer şair arkadaşlarıyla dostlukları, şiirlerini nasıl yazdığı, nasıl ilham aldığını, dönemin Ankara, İstanbul'unu da gözlerinizde canlandırarak okuyacaksınız. Sokakta yürürken kendi kendine gülümsemesinden bununla ilgili bir şiirin dizelerini yazması...ben okurken merak ettim mesela Ankara'da Özen pastanesi varmış acaba hâlâ duruyor mudur yoksa yerinde yeller mi esiyordur diye. Ya Macar Lokantası? Çubuk barajı o yıllarda daha yeni açılmış. Ben çocukken rahmetli babamla gitmiştik mesire yeriydi aynı zamanda. Meğer şairin döneminde açılmış. Ya şair arkadaşı Melih (Melih Cevdet Anday) ile aynı kıza aşık olmalar? Neyse ki, kızın bundan haberi yokmuş:) Bir ara kötü bir araba kazası geçiriyor, 2. Dünya Savaşı yılları, ülkemiz savaşa girmese de tabii ki, herkesi etkiliyor ve şairi de ve bu şiirlerine de yansıyor. Evli bir kadına aşık olması ise şanssızlık mı desem bilemedim. Aşk işte gönül ferman dinlemiyor. Bir ara yazdığı bir şiir yüzünden dergi kapatılıyor. Orhan Veli'nin kendi ağzından özgeçmişi çok tatlış:

"Bir yaşımda kurbağadan korktum, on sekizinde rakıya başladım, çok aşık oldum, hiç evlenmedim...."

Benim için en hoş sürpriz Doğan Kardeş Dergisi ile ilgili bölümler oldu. Çocukluğumun bu  güzel dergisini hiç unutmam. Bir tanecik olsun nüshasını saklayamadığıma çok pişmanım ve meğer şair Doğan Kardeş çocuk dergisi için La Fontaine'den  manzum çocuk masalları çevirmiş. Nazım Hikmet'in hapse atılması, uğradığı haksızlıklar da çok üzmüş şairi. Epey uğraşmış hatta diğer iki şair arkadaşıyla Nazım için açlık grevi bile yapmışlar. Son sayfalarda göz yaşlarımı tutamadım. Bu kadar erken yaşta ölmesini içinize sindiremeyeceksiniz. Cenazesinin kaldırılacağı gün Babıali' deki tüm kitapçıların dükkânları kapatmaları çok duygulandırdı. O zaman insanlar daha mı hassas, daha mı kadir, kıymet biliyorlarmış? dedim. Şimdi sanki çok duygusuzlaştık. 

Hanifeciğimin kitabını tanıtırken spoiler olsun istemedim umarım olmamıştır. Alın, okuyun ve mutlaka kitaplığınızda bulunsun. 

Eline, yüreğine sağlık Hanifeciğim.  Çok iyi bir iş çıkartmışsın, harika olmuş. Biyografi değil sürükleyici bir roman olmuş. Tekrar bol okurlar diliyorum. ♥ 


20 yorum:

  1. Instagram da sayfasında görüyorum sürekli ama okumak kısmet olmadı henüz.Alıp ,okumayı istiyordum zaten ama siz de böyle güzel satırlarla bahsettiğinize göre kesin okumam gerek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi ki almışım diyeceğinize eminim sevgili Nilgün.
      Çok teşekkürler yorum için hem kendi adıma, hem sevgili arkadaşımın adına. :)

      Sil
    2. Hayata Dair, Nilgün Hanım size de teşekkür ederim. Umarım siz de okuma ve yorumlama fırsatını bulursunuz.

      Sil
  2. güzel bir eser ortaya çıkarmış arkadaşınız, bu kitabı okumalıyım

    YanıtlaSil
  3. Hanife hanımın böyle değerli bir yazarın hayatını biyografiye almasına çok sevindim,tebrik ederim kendisini..Ayrıca siz de çok iyi yorumlamışsınız kitabı,yazar hakında bilmediğimiz çok şey varmış,emeğinize sağlık..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum Ertuğrul bey, hem sevgili arkadaşım, hem de kendi adıma. :)

      Sil
    2. Ertuğrul Yıldırım Bey'e ben de çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  4. orhan veli nin evi beykozda, yoksul bir ev. ne güzelmiş anıları. kitabı ben de işallah pandemiden sonra alıcam, demiştim ya, pandemide kitapçılardan ve netten almıyom diye. ankara anısı deyince ankaradaki büyük sinema yı okusana nette, kızılaydan sıhhiyeye inerken sağda imiş, 1950, 1960, 1970 lerde büyük konserler olurmuş orda ama ne konserler, başbakan gelir izlermiş, sonra sinema sahibinin evinde yemek yerlermiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet öyleymiş, Ankara'da da çok yaşamış ben de Ankara'da oturduğumdan çok hoşuma gitti.
      Çocukken Sıhhıye'de kocaman bir sinemada İyi, Kötü ve Çirkin'e gittiğimizi çok iyi hatırlıyorum. Balkonlu, muhteşem bir salonu vardı. İsmini hatırlamıyorum. Kavaklıdere'de filan da bir dolu sinema vardı, Çankaya sineması vardı hep yok olmuş o kadar üzüldüm ki, şu anda Sıhhiye'de o sinema yok...orduevinin de sineması vardı tam Kızılay göbekte ve çok film izlemiştik orada da, Dr. Jivago'yu izlediğimi gayet net hatırlıyorum ki, ilkokuldaydım.
      Ankara çocukken çok güzeldi...hele bir Gençlik Parkı vardı ki, Zeki Müren, Emel Sayın, Behiye Aksoy başta dönemin tüm ünlüleri orada aylarca konser verirdi, yazın tıklım tıklım olurdu, ikidebir çocuk kaybolurdu, anons yapılırdı "İşte atıyorum 5 yaşında çocuk bulunmuştur müracaata gelin diye". Şimdi park duruyor ama o şaaşaa, o popülerlik bitmiş, yok olmuş, Küçük Trenle parkı baştan başa dolaşırdık, bildiğimiz trendi, makinisti filan vardı, ne kadar güzeldi....hepsi yok olmuş, o parkın eski haline gelmesini çok isterdim, içindeki lokantalarda yer bulunmazdı...

      Sil
  5. Sevgili Müjdeciğim Fırçadaki Son Şiir/ Bir Orhan Veli Romanı kitabımı öyle güzel yorumlamışsın ki; "Bu kitabı iyi ki yazmışım dedirttin. Üç yılı aşkın bir sürede şairin yaşadığı döneme ve şairimize ait onlarca kitap, dönemin önemli dergileri, gazeteleri inceledim. İnternetten halen yaşamakta olan kız kardeşi Firuzan Yolyapan'ın ve platonik aşkı Bella Eskenazi'nin tüm beyanatlarını, radyo programlarını youtube videolarını defalarca izledim. Sonunda bu kitap çıktı ortaya. Tarihimizde iz bırakan değerli edebiyat, sanat insanlarının yaşam öyküsünün kaleme alınması bizden sonraki kuşaklara aktarılması sosyal bir sorumluluk olduğuna inanıyorum. Ben de bu bilinçle bu kitabı yazdım. Müjdeciğim bu harika tanıtım için tekrar teşekkür ederim. Kocaman sevgilerimle, bücürüğü de seni de çok öpüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Hanifeciğim, de zaten:) iyi ki yazmışsın. Ne kadar gurur duysan azdır. (Bu arada senle konuştuktan sonra hazır hava güneşliyken (ama 2 derece!!!)peynir filan almaya gittim, geldim, çok az bulaşığım vardı onları yıkadım ancak cevap yazabildim)

      Çok araştırma yaptığın, yıllarını ve emeklerini verdiğin o kadar belli ki, yani başka türlü bu kadar ayrıntılı, bu kadar dolu dolu bir biyografi kolay kolay ortaya çıkmazdı. Kesinlikli sosyal bir sorumluluk bu. Tekrar iyi ki yazmışsın diyorum canım. Naçizane yorumumu beğendiğin için çok teşekkür ediyorum, yeni kitaplarını, yeni eserlerini bekliyorum canım. Biz de Bücürük'le seni ve Simitis'i çok öpüyoruz. Sevgilerimle♥♥♥

      Sil
    2. OOh iyi etmişsin Müjdeciğim, eline sağlık. Alış verişini güle güle ye... Çok keyifli bir sohbetti. Ara ara tekrar yapalım. Gönülden sonsuz sevgiler..

      Sil
    3. Sağol canım keşke burada olsan beraber yesek:))ama dondum giderken, biraz uzak market çok yakın değil, hissedilen sıcaklık - 6 yazıyordu :(( marketin içi sıcaktı da ısındım:))komşum da fatura ödemeye gittim dondum diyordu:)))Ankara soğuğunu ne yapacağız bilemiyorum:(

      Sil
    4. Evet bence de öyle :))tabii ki... Sevgiler :)

      Sil
  6. Merhabalar.
    Kaleminize ve yüreğinize sağlık. Sizin kitabı tanıtımınız bile çok etkileyiciydi. İnşAllah kitaplığımıza kazandırırız bu güzel eseri. Size ve Hanife Mert kardeşimize çok teşekkür ederiz. Edebiyatçılarımızın bir çoğunu hep böyle genç yaşlarda kaybetmişiz. Böyle eşi ve değeri bulunmayan sanatçılarımızı erken yaşlarda kaybetmek gerçekten çok acı verici bir durum.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Bey,
      Evet Hanifeciğim çok başarılı, çok güzel bir biyografi yazmış. Keşke bu kadar erken yaşta kaybetmeseydik ama sanatçıl ruhlu olanlar aşırı hassas oluyorlar, yani benim kendi kişisel kanaatim hatta intihara filan da çok meyilli oluyorlar. O yüzden de genellikle sanatçıların ömrü az oluyor:(( yine de işte şiirleriyle yaşıyor.
      Çok teşekkür ediyorum yorumunuza.
      Benden de selamlar, saygılar.

      Sil
  7. Tüm kitap yazan arkadaşlara başarılar ve bol satışlar 🙏❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel dileğine çok teşekkürler canım. ♥ :)

      Sil